Anneleen Lenaerts

De Internationale taal van de muziek

afbeelding van Josine Buggenhout
Josine Buggenhout

Anneleen Lenaerts is met haar 28 lentes als solo harpiste bij het Wiener Philharmoniker een van de meeste gelauwerde harpisten van haar generatie. Ze reist als soliste, zowel bij de Weense Filharmonie als met soloprojecten, de wereld rond met haar harp op sleeptouw en zet ons kleine land zo muzikaal op de kaart. Anneleen heeft een naam voor zichzelf gemaakt binnen de internationale klassieke muziekscène. En is het levende bewijs dat je door niet op te geven, hard te werken en jezelf positief te motiveren, je dromen ook echt kan (be)leven.

“Ik ben me elke dag bewust van hoe gelukkig ik mezelf moet prijzen dat ik van mijn muziek kan leven. Wat ik van kinds af aan zo graag doe, is mijn broodwinning. Dat kan ik soms nog niet helemaal geloven”, glundert Anneleen. Maar haar carrière kwam niet uit de lucht vallen. De uren oefenen, repeteren, deelnemen aan wedstrijden, steeds opnieuw discipline opbrengen… Dat doorzettingsvermogen is wat een muzikant doet doorbreken.

“Ik nam reeds op zeer jonge leeftijd deel aan buitenlandse wedstrijden en dat leidde uiteindelijk tot verschillende prijzen, die op hun beurt weer vele mooie concertmogelijkheden en kansen voor CD-opnames met zich meebrachten”, getuigt Anneleen. Door zichzelf bloot te stellen aan de mogelijkheid tot falen, gaf ze zichzelf hetzelfde percentage kans om te slagen. En slagen in haar opzet is wat ze deed en blijft doen. “Ik rolde door mijn deelnames aan wedstrijden op natuurlijke wijze van de ene opportuniteit in de andere en zo opende de muziekwereld zich stilaan meer en meer voor mij, zonder dat ik echt besefte dat ik aan de opbouw van mijn toekomstige broodwinning werkte”, vertelt Anneleen.

Jong geleerd, jong gedaan

Anneleen begon op negenjarige leeftijd piano te spelen en een jaar later startte ze met harp. Vanaf haar twaalfde begon ze de muzikale wereld rond te reizen voor wedstrijddeelnames, op haar achttiende begon ze aan haar studies die startten in Brussel en leidden tot Parijs. Haar leven stond van jongs af aan in teken van muziek, maar daar heeft ze nog geen seconde spijt van gehad.

“Ik heb het geluk dat mijn ouders ons altijd vele kansen hebben gegeven en ons enorm steunden in wat ons interesseerde. Op die manier kan je als kind groeien in wat je wilt en leer je het beste uit jezelf te halen zonder jezelf onder druk te zetten”, zegt Anneleen, die door de uitdagingen die de wedstrijden met zich meebrachten haar twee laatste jaren in het secundaire onderwijs voor de centrale examencommissie aflegde. “Maar omgeven door al de goede zorgen van familie en vrienden, pluk ik tot op de dag van vandaag de vruchten van die keuze”, getuigt Anneleen.

Alle wegen leiden naar… Wenen

En een van die vruchten is de positie van solo harpiste bij het prestigieuze Wiener Philharmoniker, die Anneleen sinds december 2010 invult. “Ik hoorde heel toevallig dat er een vacature vrijkwam voor solo harpiste bij het Wiener Philharmoniker en stelde me kandidaat. Een tijdje daarna werd ik uitgenodigd voor een auditie, die uiteindelijk resulteerde in vier verschillende auditierondes achter gesloten deuren. En de rest is geschiedenis”, lacht Anneleen. “Ik prijs mezelf enorm gelukkig dat ik de kans kreeg om naar een muziekstad zoals Wenen te verhuizen.”

​Wenen valt in de smaak bij de jonge stermuzikante. De stad ademt geschiedenis en traditie en op vlak van muziek en cultuur kan Anneleen zich geen beter muze indenken. “Wanneer ik nadenk over hoe helden zoals Mozart en Beethoven door dezelfde straten wandelden en dat componisten zoals Mahler, Bruckner en Brahms ook met het Wiener Philharmoniker werkten, dan realiseer ik me dat ik deel ben van een indrukwekkende traditie, waarin collega’s spelen in overlevering, en ik me enkel gelukkig kan prijzen er een deeltje van te mogen uitmaken”, getuigt de bescheiden topmuzikante.

Het leven van een muzikant binnen de Weense filharmonie is onvoorspelbaar. Geen enkele dag volgt hetzelfde patroon. “We spelen zowel in de Opera als in de Wiener Philharmoniker en bij beide huizen is het schema bijzonder wisselend. Avondvoorstellingen zijn vaste kost bij de Opera en als er gelijktijdig een Philharmoniker-project loopt met voor- en namiddagrepetities, resulteert dat in een periode van drie ‘diensten’ per dag”, legt Anneleen uit. “Daarnaast gaan we veel op tournee. Elk jaar reizen we zo naar Amerika, China, Japan en doen we natuurlijk ook verschillende Europese steden aan. Het is niet altijd evident om een leven te leiden met weinig regelmaat, maar aan de andere kant krijgen we zo veel boeiende kansen, treden we op in de beste concertzalen ter wereld en leren we tussendoor ook vele nieuwe plekken en culturen kennen.” Anneleen is dan ook erg dankbaar voor de kansen die ze krijgt, en grijpt.

Eigen tijd

Naast haar activiteiten bij de Wiener Staatsoper en de Wiener Philharmoniker, trekt Anneleen vaak met soloprojecten de baan op. “Deze zomer speelde ik op het Aspen Music Festival in de Verenigde Staten en trad ik op tijdens het World Harp Congress in Hong Kong”, duidt Anneleen haar extra-curriculaire activiteiten. “Verder ondertekende ik een exclusief opnamecontract bij Warner Classics, een van de grootste labels voor klassieke muziek, waar ik momenteel ook aan nieuwe opnames werk.” Voor haar eerstvolgende soloconcert na de zomer keert Anneleen terug naar Vlaamse bodem met het openingsconcert op het Gent Festival van Vlaanderen, waar ze samen met het Ensemble Resonanz de wereldpremière zal brengen van componist Kalevi Aho’s nieuwe werk voor harp en strijkers.

De topharpiste beschouwt muziek als een internationale taal zonder grenzen. Grenzen verleggen is een belangrijke component binnen het beroep van een muzikant, niet enkel om muziek over de wereldbol te verspreiden, maar ook om zichzelf als muzikant en mens te verrijken. Zo heeft muziek voor enkele van Anneleens mooiste momenten gezorgd. “Ik herinner me nog een belangrijk doorbraakmoment op mijn achttiende, toen ik Concours International Lily Laskine, een van de belangrijkste en grootste harpwedstrijden ter wereld, won. Het prestige van deze wedstrijd is te vergelijken met dat van de Koningin Elizabeth wedstrijd. Na die winst gingen er heel wat deuren open en besefte ik dat ik alle kansen moest benutten. Maar ook het winnen van de auditie in Wenen was een van de belangrijkste momenten in mijn professionele leven.” Een mijlpaal die leidde tot optredens met het Wiener Philharmoniker in Carnegie Hall in New York, Suntory Hall in Tokyo en BBC Proms in London. “En ook het feit dat ik deelneem aan het beroemde nieuwjaarsconcert van het Wiener Philharmoniker, een wonderlijk schouwspel waar ik als kind altijd met grote ogen naar keek op televisie, is een deel van mijn dagelijkse leven dat ik mezelf nooit had kunnen wensen”, vertelt de jonge muzikante over haar indrukwekkend palmares. 

Wat na nu?

De toekomst is onmogelijk te voorspellen, aldus de Vlaamse wereldster, “maar ik ben op dit moment erg tevreden met de mooie projecten waarvan ik deel uitmaak. Ik omarm nieuwe kansen en kijk uit naar waar deze weg mij nog heen zal brengen.”

http://www.anneleenlenaerts.com/

http://www.wienerphilharmoniker.at/en

http://www.gentfestival.be/nl/programma/feestelijk-openingsconcert-flash-forward-met-anneleen-lenaerts/133/

 

Beeld: Tom Palmaers