Consulair

Je beslissing staat vast, je vertrekt naar het buitenland. Nu begint de administratieve molen te draaien. Hier vind je een algemene leidraad in verband met een aantal formaliteiten.

Om naar het buitenland te reizen, heb je officiële reisdocumenten nodig. Dit geldt ook voor de familieleden die je vergezellen. Binnen de Schengenzone volstaat je identiteitskaart, maar als je naar een land reist dat geen deel uitmaakt van de Schengenzone, zal je een paspoort en/of visum en/of een inentingsbewijs nodig hebben. Onderneem tijdig de nodige stappen want de procedures om dergelijke documenten te bekomen, kunnen al gauw enkele weken in beslag nemen.

Welke documenten je nodig hebt, hangt af van je bestemming; op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op die van de ambassade van het land van je bestemming vind je alle informatie.

Als Belg geboren, worden alle wijzigingen in je burgerlijke staat geregeld door het Belgisch recht, ook als je in het buitenland verblijft. Als je in een ander land woont is het belangrijk alle wijzigingen in je burgerlijke staat aan de Belgische ambassade of het consulaat mee te delen. Je ambassade of consulaat is als een gemeentehuis, bijvoorbeeld om een paspoort te verkrijgen, een naamsverandering aan te geven of een document te laten legaliseren. Hou er wel rekening mee dat de dichtstbijzijnde ambassade of het dichtstbijzijnde consulaat zich op enkele honderden kilometers kan bevinden.

Via zijn Directie-generaal Consulaire Zaken en zijn vertegenwoordigingen in het buitenland, streeft de FOD Buitenlandse Zaken ernaar je de best mogelijke dienstverlening aan te bieden. Elke dag ontfermen meer dan 350 personen – verspreid over 5 continenten en meer dan 70 landen – zich over aanvragen tot inschrijving en aanvragen van identiteitskaarten en paspoorten. Zij pluizen nationale, Europese en internationale regels uit om op vragen betreffende nationaliteit, notariële kwesties en adoptie te kunnen antwoorden. Verder komen ze diegenen te hulp die in moeilijke omstandigheden zijn terechtgekomen. Het kan hierbij gaan over een eenvoudig verlies van een identiteitsdocument tot de repatriëring van een stoffelijk overschot. Het is dan ook zeker een absolute must je in te schrijven bij een Belgische consulaire post.

Meer informatie over bijvoorbeeld de ambassade in jouw land van bestemming kan je vinden op de landenpagina’s.

Lees meer over:
Hoofdverblijfplaats en verblijfsvergunning
Geboorte
Dubbele nationaliteit
Huwelijk
Verlenen van akten
Stemmen in het buitenland
Overlijden

Ben je op zoek naar informatie die van toepassing is op jouw specifieke situatie?
Als lid van VIW kan je ons jouw specifieke vraag doorsturen via ons contactformulier en zoeken wij in alle discretie een antwoord.

Nog geen lid? Maak u dan snel lid door na registratie online uw lidmaatschap aan te vragen.