Overslaan en naar de inhoud gaan
x
Renaud

“Een boeiende carrière én grootse projecten hoef je niet altijd in het buitenland te zoeken!”

Renaud de Saint Moulin (43) is Senior Vice President Transport Systems bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. De technische keuzes en de aanbesteding van types voertuigen, IT-oplossingen en infrastructuur liggen in zijn handen. Een functie met een stevig technisch luik, waarvoor hij eerst niet voorbestemd leek te zijn.

“Ik begon in 1990 als student in het trammuseum in Woluwe, waar ik mee de tramstellen onderhield. Gelukkig had ik er een inspirerende oudere collega, verantwoordelijk voor de technische afdeling van het museum én ploegbaas in de afdeling elektriciteit bij de MIVB. Die spoorde mij aan om burgerlijk ingenieur te worden. Nu moet je weten dat ik Latijn-Grieks deed en dat een technische opleiding eigenlijk niet aan de orde was. Maar die eerste ervaring met elektromechanica vond ik razend interessant – ik had dan ook véél liever TSO gevolgd.”

“Dankzij mijn mentor ben ik dan toch ingenieur geworden. Ik ging aan de slag bij Philips, waar ik tien jaar gebleven ben. In 2008 werd ik opnieuw aangenomen bij de MIVB, als Diensthoofd rollend materieel metro: ze zochten iemand die zich snel kon inwerken. In 2012 werd ik metrodirecteur en sinds 2016 sta ik aan het hoofd van de divisie Transport Systems.” De cirkel was rond voor Renaud, maar de MIVB was in die twintig jaar fundamenteel veranderd. “Onze bestaansreden was vroeger om trams, metro’s en bussen te laten rijden, terwijl we nu een dienst aanbieden waarmee je je vlot in Brussel verplaatst en je auto aan de kant kunt laten staan. Mede dankzij alle nieuwe technologie – en dát is natuurlijk mijn stokpaardje. Denk aan alle ICT-gebaseerde informatie- en reiswegplanners die in onze verkeersstromen zitten. Er rijden nu veel meer metrostellen tegelijk en we kunnen ze nu perfect monitoren.”

“We gaan door in dezelfde richting. Infrastructuur en voertuigen worden steeds performanter, denk bijvoorbeeld aan elektrische stadsbussen.” De grootste verandering in vergelijking met de nineties? “We kopen nog steeds hardware aan die tientallen jaren mee moet. Tegelijk evolueert de ICT-omgeving nu razendsnel. Daardoor wordt er van MIVB-medewerkers veel meer wendbaarheid verwacht. Die match tot stand brengen, vind ik persoonlijk erg boeiend. Net als alle nieuwe technische en technologische uitdagingen die op me afkomen. Ik vind het voorbeeld van Lee Iacocca die Chrysler in de jaren tachtig herstructureerde en agile – wendbaar – maakte, een heel inspirerend voorbeeld. Zoek maar eens op.”

Meer info en vacatures: http://bit.ly/2oDAZ05