verhuisdozen

Veilig en efficiënt verhuizen

“We hadden geen idee hoe de verhuizing van onze meubelen te regelen, tot we Goedele leerden kennen”.Karl en Karolina verhuisden twee jaar geleden naar Australië. Hun eigen meubelen en persoonlijke spullen namen ze graag met zich mee, daarom deden ze een beroep op de internationale verhuisfirma Gosselin Mobility. Snel en efficiënt verdween hun inboedel de container in, om drie maanden later veilig en wel in Australië te arriveren.

Het was een weloverwogen beslissing om te emigreren. Het koppel kende Australië al en Karolina kon niet wachten om terug ‘thuis’ te zijn. Haar roots liggen in Polen, maar voordat ze Karl naar Vlaanderen volgde, woonde ze vijf jaar in Australië. “Ik leerde Karl kennen tijdens een van zijn reizen doorheen het land. We werden verliefd en vlogen een tijdlang over en weer tussen onze beide woonplaatsen aan de andere kant van de wereld. Maar dat was niet langer houdbaar, dus verhuisde ik voor hem.” Karolina verzond heel wat boeken en kleding via de post. “Een vermoeiend proces dat wel twee maanden duurde, ik moest telkens opnieuw met zakken en dozen naar de post lopen. Ook de rekening liep snel op.”

Verhuismaatschappij kiezen

​Na vijf jaar in België was de heimwee naar Australië te sterk en gaf Karl toe, ze zouden samen verhuizen. Op een infonamiddag van Vlamingen in de Wereld leerde het koppel Goedele Van den Nieuwenhuysen kennen, account manager bij Gosselin Mobility. Het verhuizen van de inboedel is, ten onrechte, vaak een van de laatste bekommernissen bij emigratieplannen. Meubels, een muziekinstallatie, je huisbibliotheek en je huisdier overzee meekrijgen, daar komt wat planning bij kijken. Even snel alles zelf in bananendozen proppen is niet de beste optie en voor Australië zelfs onmogelijk gezien de strenge invoerregels.

“We hadden geen idee hoe de verhuizing van onze meubelen te regelen, tot we Goedele ontmoetten. Het contact met haar liep van het eerste moment prima en ze ging heel professioneel te werk. Al snel kwam ze bij ons langs en legde zorgvuldig de hele procedure uit. Welke zaken we konden verhuizen, hoe dat in zijn werk zou gaan en welke formaliteiten erbij komen kijken.” De regelingen voor een verhuis starten best tijdig, dat beperkt de stress en op die manier zijn onprettige verrassingen te vermijden. Belangrijk daarbij is contact op te nemen met een verhuisbedrijf dat deel uitmaakt van de Belgische Kamer voor verhuizers (BKV) en FIDI (Federation Internationale des Déménageurs Internationaux). Dit staat immers garant voor dezelfde kwaliteitsnormen op de plaats van inpak als op de eindbestemming aan de andere kant van de wereld en een vlotte communicatie. “We zijn zeer tevreden over de werking van Gosselin Mobility. Goedele beheerde ons dossier en bij haar konden we steeds terecht met vragen. We apprecieerden het heel erg dat we steeds dezelfde persoon konden contacteren, dat maakt de verhuis net dat beetje makkelijker”, vertelt Karl.

Kostenplaatje

​De prijs van een verhuisdienst is afhankelijk van het geschatte volume, de moeilijkheidsgraad - is er bijvoorbeeld een verhuislift nodig - en de waarde van de verzekerde goederen. Al deze factoren bepalen mee de offerte die Gosselin Mobility vrijblijvend opstelt. “Tijdens haar bezoek luisterde Goedele naar ons verhaal en bekeek welke spullen we wilden meenemen, om zo een goede inschatting te maken van de kosten. Nadien bezorgde ze ons een gedetailleerde offerte voor de hele verhuis, met wat ons een redelijke prijs leek voor deze professionele bediening”, vertelt Karl. Geen enkele verhuizing is gelijkaardig, dus ook het kostenplaatje niet. Ongeacht hoe de verplaatsing gebeurt (per boot, vliegtuig, trein of verhuiswagen), kilo’s vracht worden omgerekend naar kubieke meters. Grondig selecteren wat er meegaat in de kostbare container, is daarom belangrijk. 

Beroep doen op een internationaal erkende verhuizer heeft heel wat voordelen. Zo worden dierbare spullen niet alleen vakkundig ingepakt, maar zijn bezittingen ook verzekerd tegen onvoorziene omstandigheden. Zo getuigen Karl en Karolina: “Het inpakken verliep vlot en zorgvuldig. Een zevental personen, verspreid over ons hele huis, pakten elk item professioneel in. Ze plaatsten verschillende labels op de dozen, zodat alles makkelijk terug te vinden was. Het was duidelijk een team met ervaring.” Een handige tip bij de verhuis: tijdens het inpakken is het handig om persoonlijke spullen zoals handtas, paspoort en sleutels niet te laten rondslingeren. Reserveer een plekje in huis, bijvoorbeeld de badkuip, en bewaar daar alle spullen die niet in een verhuisdoos mogen belanden.

ENKELE PRAKTISCHE RICHTLIJNEN

​Verhuizen binnen een Europees land is relatief makkelijk. Er is namelijk een vrij verkeer van personen, kapitaal en goederen. Je persoonlijke spullen mogen de grens over zonder dat hierop nog belastingen worden geheven. Het spreekt voor zich dat voor alle in te voeren goederen btw en alle andere belastingen voldaan zijn. Je kan je inboedel dus vrij van invoerrechten en douaneformaliteiten de grens overbrengen. Op eigen houtje of toch maar op zeker spelen en beroep doen op een erkende verhuisfirma. Die keuze heb je.

Verhuizen naar een ander continent ligt een stuk ingewikkelder. Het inpakken, laden en lossen dient secuur en vakkundig te geschieden want een container die overzee gaat is nooit geheel zonder gevaar. Dat begint al bij het laden van de container in het schip! Tenslotte, begin tijdig je verhuis te plannen! Hoe sneller je een overeenkomst met een verhuisbedrijf weet af te sluiten hoe meer kans je maakt op een gunstiger tarief. Immers, het verhuisbedrijf kan een betere planning opmaken en/of jouw verhuizing combineren met anderen naar het land van je bestemming.

WAT MET KOSTBARE SPULLEN DIE JE NIET MEE WIL VERHUIZEN?

Deze kan je veilig bij Gosselin laten ‘opslaan’. In de beveiligde magazijnen van Gosselin worden bezittingen stofvrij en droog opgeslagen. Handig voor wie een relatief korte periode naar het buitenland moet. Omgekeerd kan ook, stel, je huis in de VS blijkt om een of andere reden nog niet klaar te zijn en je inboedel is al ter plekke? Ook dan kan je makkelijk, via ons wereldwijd netwerk, gebruik maken van opslagruimte op bestemming. 

Heb je een tijdelijk opslagprobleem? Bij Gosselin Self Storage kan je terecht voor het huren van opslagruimte vanaf 6m3 tot en met 60m3, waar je te allen tijde aan kan.

WWW.GOSSELINSELFSTORAGE.EU

Beroep je op ervaring

Onnodig te zeggen dat verhuizen naar een land buiten Europa, naast het inpakken op zich, heel wat papierwerk met zich mee brengt! Wat mag en kan mee? Wat laat je beter thuis en wat met de invoerrechten, btw-voorwaarden enzovoort? Ook douane en andere praktische formaliteiten worden door Gosselin Mobility deskundig uit handen genomen. In een periode die vaak chaotisch en emotioneel zwaar beladen kan zijn, is het een geruststelling wanneer deze grote zorg van je afglijdt.

Bij een verhuis naar een tropisch land blijven antieke meubelen, waardevolle schilderijen en kostbare boeken beter in België. In een warm en vochtig klimaat zijn deze goederen geen lang leven beschoren. Rotan en bamboe gedijen er veel beter. Voor de VS moet je dan weer rekening houden met het feit dat Amerikaanse huizen en appartementen vaak volledig bemeubeld zijn en lang niet alle houtsoorten ingevoerd mogen worden. Dat is waarom een eerste gesprek met het verhuisbedrijf belangrijk is. Die know how stelt zij maar al te graag ter beschikking van de klant, zo merkten Karl en Karolina: “Gosselin Mobility stelde een zeer gedetailleerde inventaris op, keek er mee op toe dat niets in de container belandde dat Australië niet binnen mag. Zo vertrok een pakje noten bijna mee, maar werd al snel teruggevonden en verwijderd. Alle nodige formulieren voor de verzekering en douane werden klaargemaakt en we ervoeren een vlotte levering aan huis in Australië. Een lokale partner van Gosselin Mobility pakte alles weer uit in ons appartement in Sydney. Een hele opluchting om na drie maanden daar ons eigen vertrouwde meubilair in dezelfde staat terug te zien.”

Het koppel woont nu twee jaar in Australië, wat Karolina een fijn gevoel geeft. “Ik ben terug thuis, met de mooie meubelen die we in België aanschaften. Het voelt zo goed. Dat we migranten zijn, daar kijkt niemand hier raar van op, dat maakt het integreren heel makkelijk.” Karl heeft wat meer moeite om te wennen aan het warme en vochtige klimaat, maar het werkklimaat vindt hij alleszins positief. “Australische werknemers veranderen veel vaker van job dan wij gewoon zijn, waardoor er regelmatig vacatures vrijkomen. Handig als je pas in het land toekomt.” Terugkeren staat nog niet op de planning, maar mocht dat toch ooit het geval zijn, zouden ze maar al te graag weer beroep doen op een internationale verhuisfirma.

WWW.GOSSELINMOBILITY.EU