Overslaan en naar de inhoud gaan
x
Internationaal verhuizen

Internationaal verhuizen: kwaliteit bij vertrek én aankomst

Spring meteen naar het stappenplan!

Daniel en Klara besloten voorbije zomer om de grote plas over te steken. Ze vonden een nieuwe thuis in Champaign, een stad ten zuiden van Chicago. Ze hadden niet gedacht dat een emigratie zo veel met zich zou meebrengen. Een verhuis binnen Europa is relatief makkelijk, maar verhuizen naar een ander continent is dikwijls een ander verhaal. Ze deden een beroep op internationale verhuisfirma Gosselin Mobility om hun bij te staan met raad en daad. Hun hulp bleek meer dan welkom. 

De stap in het onbekende

Zowel Daniel als Klara doctoreerden aan de KU Leuven, waar ze elkaar leerden kennen. Klara ging naar haar studies werken in de privésector, Daniel bleef als postdoc bij de universiteit. “Na mijn postdoctorale opleiding startte de zoektocht naar een vaste positie als onderzoeker. Dat bleek moeilijker dan gedacht. De posities in Europa zijn immers schaars en competitief. Ik kon voor een jaar aan de slag in Amsterdam, daarna in München, maar zekerheid was er nooit.” Niet veel later boden andere buitenlandse mogelijkheden zich aan. “Ik vond een aantal geschikte vacatures in Noord-Amerika, maar omdat we dat niet zo vanzelfsprekend vonden, begonnen we artikels en informatie op te zoeken. Zo botsten we algauw op ‘Vlamingen in de Wereld’ en ging de bal aan het rollen. Kort daarop namen we samen de beslissing om de sprong te wagen.”

Daniel en Klara schreven zich in voor de infonamiddag van Vlamingen in de Wereld en leerden daar Goedele Van den Nieuwenhuysen kennen, accountmanager bij Gosselin Mobility. Het verhuizen van de inboedel is, ten onrechte, vaak een van de laatste bekommernissen bij emigratieplannen, maar is zeker niet te onderschatten. Een paar bananendozen bij elkaar zoeken en alles zelf inpakken is niet de beste optie. “We waren tamelijk last-minute aan alle voorbereidingen begonnen, waardoor we heel gericht op zoek gingen naar professionele hulp. Na het eerste gesprek met Goedele hadden we het volste vertrouwen in de werkwijze van Gosselin. Hun persoonlijke aanpak sprak ons onmiddellijk aan.”

Voor vertrek ging Daniel drie keer op prospectie in Champaign. De eerste keer solliciteerde hij voor de vacature van docent en onderzoeker aan de plaatselijke universiteit. De laatste keer ging Klara mee en vonden ze een huis. “We vonden het enorm belangrijk om op voorhand te weten waar we zouden terechtkomen. Onze kinderen van 2 en 5 jaar zijn het allerbelangrijkste voor ons. Een goede crèche en school vinden behoorde dan ook tot de prioriteiten. De administratieve rompslomp en andere praktische zaken waren een zorg voor later. Achteraf bekeken hebben we het emigratieproces misschien onderschat.”

Een professionele verhuismaatschappij kiezen

​Bij een emigratie komt er heel wat op je af. Begin daarom tijdig met alle regelingen, zodat je niet voor verrassingen staat te komen. Daarnaast beperkt het ook stressvolle situaties. Wanneer je je inboedel wil verhuizen, kies dan voor een verhuisbedrijf dat deel uitmaakt van de Belgische Kamer voor verhuizers (BKV) en FIDI (Federation Internationale des Déménageurs Internationaux), zoals Gosselin Mobility. Dit staat garant voor dezelfde kwaliteitsnormen bij vertrek én aankomst. “Eigenlijk hebben we zelf amper iets moeten doen.”, vertelt Daniel. “Gosselin kwam aanzetten met praktische ideeën en tips. Dankzij hun begeleiding wisten we perfect hoe we te werk moesten gaan. Daarnaast hoefden we ons niet bezig te houden met het uitpluizen van het papierwerk.  Gosselin neemt immers douane en andere praktische formaliteiten uit handen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we meer ademruimte kregen om andere zaken te regelen. Dat is een luxe geweest in die chaotische periode.”

Beroep doen op een internationaal erkende verhuizer zorgt ervoor dat alles zorgvuldig wordt ingepakt en veilig op de eindbestemming geraakt. “Het viel ons onmiddellijk op dat Gosselin over de nodige knowhow beschikt. Ze gaven op voorhand advies over wat mee te nemen en wat niet. Doordat we altijd in een appartement gewoond hebben, hadden we niet zoveel om mee te nemen. Dat was natuurlijk mooi meegenomen. Op de dag van de verhuis verliep het inpakken vlot en zorgvuldig. Een aantal personen kwamen elk item professioneel inpakken. Ze maakten onze gordijnstokken los van de muren en ook onze fietsen werden uit elkaar gehaald om alles zo goed mogelijk in te pakken. Door verschillende labels op de dozen te plakken, was alles makkelijk terug te vinden. Het team had duidelijk ervaring.”

Hulp bij aankomst

​Eenmaal je in je gastland bent aangekomen, begint een nieuwe emotioneel beladen periode. Een nieuw land, een nieuwe cultuur, nieuwe mensen,… om nog maar te zwijgen over alle praktische noodzaken. “In het begin hadden we geen tijd voor emoties”, getuigt Daniel. “Er komt gewoon zoveel op je af dat je vooral zakelijk denkt.  Er moet veel afgehandeld worden en er moeten rekeningen betaald worden. We waren enorm blij toen we hoorden dat de container met onze bezittingen veilig en wel de Verenigde Staten had bereikt. Gosselin Mobility zorgde voor alle nodige formulieren voor douane, waardoor we ons verder geen zorgen moesten maken. Een lokale partner van Gosselin pakte alles weer uit eenmaal alles ter plekke aankwam. Onze gordijnstokken werden netjes aan de muren gehangen van onze nieuwe woonst. Onze fietsen werden zonder problemen terug in elkaar gestoken. De professionaliteit en aanpak van de verhuisfirma gaf ons een heel goed gevoel.”

Ondertussen is het gezin volledig geïnstalleerd en hebben ze er hun draai gevonden. Klara werkt ook als docent aan de universiteit. Door hun nieuwe werksituatie hebben ze rust gevonden die ze eerder niet hadden. “De laatste jaren was het heel druk omdat ik veel in het buitenland was. Het was voor ons belangrijk om als gezin meer samen te zijn. Dat is nu mogelijk geworden. Onlangs hebben we Halloween gevierd, wat heel leuk was voor de kinderen. Af en toe komen collega’s bij ons langs. Dan maken we iets typisch Belgisch, zoals stoofvlees met frietjes. We genieten hier van de kleine dingen. We hebben geen seconde spijt gehad van de verhuizing. Het was een goede beslissing om met Gosselin Mobility in zee te gaan. We kunnen deze internationale verhuisfirma zeker aan iedereen aanraden. In de complexe aanloop naar een emigratie, was de professionaliteit en de hulp van deze verhuisfirma zeker welkom. 

 

Praktische tips om uw verhuizing vlot te laten verlopen

Als u verhuist moet u aan een heleboel praktische zaken denken. Om niets over het hoofd te zien vindt u hier een handige checklist:

  • Als u huurder bent moet u de eigenaar tijdig over uw verhuisplannen inlichten. Details over de mogelijke opzegtermijn vindt u in uw huurovereenkomst. Vergeet ook niet om vóór uw vertrek een plaatsbeschrijving op te maken.

  • Neem contact op met de water-, gas- en elektriciteitsmaatschappij om de tellers af te sluiten of om ze over te dragen aan de nieuwe eigenaar of huurder.

  • Ga eens langs bij het postkantoor: via 'DoMyMove' kunt u uw dienstverleners (gsm, elektriciteit …) op de hoogte laten brengen van uw verhuizing en uw post naar uw nieuwe adres laten doorsturen.

  • Vergeet niet uw woningverzekering te laten wijzigen en uw nieuwe woning te verzekeren.

  • Verwijder uw naam op de bel en de brievenbus. 

 

Tekst: Brent Meersman

 

 
Hoe verloopt de aanloop naar een verhuizing door Gosselin Mobility?

4 weken voor de verhuizing

  • Bevestig uw verhuisdatum.
  • Zorg dat u precies weet wat u meeneemt en gooi alles weg wat u niet meer wilt houden.
  • Zorg ervoor dat alle officiële documenten (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart) geldig zijn.

  • Neem kopieën van al uw medische documenten en van schoolgegevens.

  • Zorg ervoor dat uw huisdieren gevaccineerd zijn en dat al hun medische documenten in orde zijn.

  • Beslis of u uw auto wilt verkopen of wilt meenemen​

1 tot 3 weken voor de verhuizing

  • Zorg ervoor dat uw post wordt doorgestuurd en dat uw abonnementen worden opgezegd/aangepast.
  • Zorg ervoor dat u de nodige doktersvoorschriften heeft.

  • Zorg ervoor dat water en elektriciteit worden afgesloten en dat de meters worden gecontroleerd.

  • Vul uw verzekeringspapieren en uw inventarislijst in.

  • Geef uw nieuw adres aan Gosselin Mobility Services en aan uw vrienden/familie.

  • Zorg voor vliegtickets voor uzelf, uw familie en uw huisdieren.

  • Betaal openstaande rekeningen en annuleer automatische overschrijvingen.

  • Zorg voor kinderopvang en iemand die op uw huisdieren kan passen op de dag van uw verhuizing.

1 dag voor de verhuizing

  • ​Hou de items apart die u bij u houdt tijdens de reis (sleutels, documenten, paspoort, tickets,…).
  • Ontdooi uw diepvriezer
  • Gooi al het bederfelijk eten weg.

  • Vraag aan uw buren of ze voldoende parkeerplaats kunnen vrijlaten voor de vrachtwagens.

  • Ontkoppel al uw huishoudelijke machines (wasmachine, droogkast,…).

  • Zorg dat uw mobiele telefoon goed is opgeladen en voorzie voldoende nachtrust voor uzelf.

De dag van de verhuizing

  • Ontmoet de ploegbaas en geef hem speciale instructies indien gewenst
  • Laat het inpakteam weten welke items u meteen na aankomst nodig heeft zodat ze deze op het laatst inladen.

  • Controleer de inventarislijst, onderteken deze en zorg dat u een kopie houdt.

  • Controleer uw huis nog een laatste keer, ook al lijkt het op het eerste zicht volledig leeg. Kijk goed in kasten en andere verborgen ruimtes om zeker te zijn dat u niets vergeet.